مراحل پیاده سازی نرم افزار cmms

مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS چیست؟

یکی از سوالات اصلی سازمان هایی که قصد پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات دارند این است که کلیدی ترین مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS چیست؟ چه نکات کاربردی برای اجرای CMMS نیاز است؟ در این مقاله به شرح این موضوع خواهیم پرداخت. برای اطلاعات بیشتر خصوص نرم افزار نگهداری و تعمیرات می‌توانید به صفحه دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS  مراجعه کنید.

یک سازمان باید به ترتیب اقدام به تشکیل تیم پیاده سازی نرم افزار، آموزش مفاهیم پایه و استانداردسازی داده های تجهیزات بکند که هرکدام از این مراحل به تفصیل در مقاله توضیح داده میشود.

برای بهره برداری از نرم افزار نگهداری و تعمیرات سازمان باید اطلاعاتی در خصوص کدینگ تجهیزات، درخت تجهیز، خرابی های کارکردی و فعالیت های نگهداشت تهیه کنیم تا بتوانیم بهره برداری اصولی از نرم افزار داشته باشیم.

فهرست  محتوی این مقاله:

  1. تشکیل تیم پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات
  2. آموزش مفاهیم پایه
  3. استانداردسازی داده های تجهیزات
    • لیست تجهیزات
    • کدینگ تجهیزات
    • درخت تجهیز (ساختار شکست تجهیز)
    • استانداردسازی خرابی های تجهیز
    • استانداردسازی فعالیت های نگهداشت
  4. دانلود فایل پی دی اف
  5. دانلود فیلم مقاله
  6. دانلود پادکست مقاله

نحوه پیاده سازی نرم افزار نت

یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص انتخاب نرم افزار نگهداری و تعمیرات وجود دارد این است که خود نرم افزار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اما از آن مهم‌تر، نحوه پیاده سازی آن است.

در بسیاری از سازمان های داخلی و خارجی با اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ میبینیم که یا از نرم افزار نگهداری و تعمیرات استفاده نمیکنند یا در پیاده سازی آن با شکست مواجه شده اند. این به آن معنی است که نحوه پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با دیگر نرم افزارهای سازمان متفاوت است. حتما باید نکات خاصی را مد نظر داشته باشیم تا با چالش های احتمالی مواجه نشویم.

در این مقاله میخواهیم نگاهی به مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS داشته باشیم. چرا که مهم‌ترین نکته در خصوص پیاده سازی CMMS پیروی از یک برنامه استاندارد و مدون است.

1. تشکیل تیم پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS

اولین مرحله از این فرایند، تشکیل یک تیم حرفه ای از کارشناسان فنی سازمان است که مسئولیت اجرا و پیاده سازی نرم افزار CMMS را به عهده بگیرند. این تیم باید حتما اطلاعات فنی قوی در خصوص تجهیزات و برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات و مهم تر از آن تعهد جدی به انجام کار داشته باشند. مسئولیت اصلی این تیم طرح ریزی فرایند کار و جمع آوری داده های تجهیزات است.

اعضای این تیم با توجه به وضعیت سازمان باید از واحدها و تیم‌های مختلف مثل واحد مهندسی، واحد تعمیرات، واحد تولید و حتی در صورت نیاز انبار و مالی انتخاب شوند. اعضای این گروه در قالب کمیته هایی مثل کمیته سیاست گذاری و کمیته اجرایی شروع به کار خواهند کرد که در مقالات آتی به آن‌ها اشاره خواهد شد.

2. آموزش مفاهیم پایه

مرحله دوم آشنایی اعضای تیم پیاده سازی با مفاهیم و تعاریف مدیریت نگهداری و تعمیرات است. در صورتی که اعضای تیم از آموزش کافی در این خصوص برخوردار باشند، کار ساده تر و سریع تر پیشرفت خواهد کرد، در غیر اینصورت حتما باید دوره هایی را برای این مهم طی کنند. در نظر داشته باشید که بدون آموزش درست، مراحل پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

دوره های زیادی در حوزه نگهداری و تعمیرات وجود دارد که بسیار کمک کننده است، اما پیشنهاد میشود ۳ دوره بسیار حیاتی حتما برای اعضای تیم پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات برگزار شود.

لیست دوره های آموزش مدیریت نگهداری و تعمیرات

  1. اولین دوره طرح ریزی فرایندهای نگهداری و تعمیرات است. اعضای تیم پیاده سازی حتما باید شناخت کافی نسبت به فرایندهای مختلف نت را پیدا کنند.
  2. دوره دوم کدینگ تجهیزات، کدینگ مکان تجهیزات و قطعات یدکی است. ما باید به انواع کدگذاری تجهیزات و استانداردهای مرتبط با آن مسلط باشیم. یکی از مفاهیمی که ما در حوزه نگهداری و تعمیرات با آن مواجه هستیم و در ادامه نرم افزار CMMS به ما در این زمینه کمک میکند، بحث جابجایی تجهیز است. تجهیزات ما بنا به دلایلی ممکن است جابجا شوند. برای اینکه ما بتوانیم این جابجایی ها را کنترل کنیم، باید سیستم کدینگ مناسبی داشته باشیم تا بتواند این موضوع را پوشش دهد.
  3. آخرین و مهمترین دوره هم نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده PM است. این دوره مهم ترین مفاهیم و اقدامات برای برنامه ریزی و اجرای سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده را به ما آموزش میدهد. در این دوره تعریف انواع اقدامات تعمیراتی، نحوه طرح ریزی چک لیست ها، نقش تحلیل خرابی و نحوه مدیریت تجهیزات به طور کامل آموزش داده خواهد شد.
استانداردسازی داده‌های تجهیزات

3. استانداردسازی داده های تجهیزات

سومین قسمت از مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS استانداردسازی داده های تجهیزات است. ما تیم را تشکیل داده ایم، آموزش های لازم هم در این زمینه داده شده، حالا نیاز هست که وارد بحث استانداردسازی داده ها شویم. در مقاله ماژول استانداردسازی در خصوص این مرحله توضیحات بیشتری داده شده است.

۳٫۱٫ لیست تجهیزات (مرزبندی تجهیزات)

این لیست در ظاهر ساده به نظر می آید. ما باید لیستی از تمام تجهیزاتی که در سازمان داریم و برای آن ها فعالیت نگهداری و تعمیرات انجام میدهیم تهیه کنیم. اما نکته مهم درباره این موضوع، این است که ما چگونه تجهیزات خود را مرزبندی میکنیم؟ به چه چیزی تجهیز میگوییم؟ به چه چیزی موتور، گیربکس یا کمپرسور میگوییم؟

۳٫۲٫ کدینگ تجهیزات

بعد از لیست تجهیزات روی کدینگ تجهیزات تمرکز میکنیم و فرمت استانداردی را برای کدگذاری تمام تجهیزات موجود طرح ریزی خواهیم کرد. حتما باید دستورالعمل خاصی برای این موضوع در سازمان داشته باشیم که بتواند تمام تجهیزات را پوشش دهد. کد تجهیز نوعی واسطه است که ارتباط تجهیز در نرم افزار و خود تجهیز در دنیای بیرون را برقرار میکند. به همین خاطر استانداردهای دوگانه یا عدم وجود دستورالعمل برای کدگذاری باعث سردرگمی و اتلاف زمان و انرژی بسیار زیاد خواهد شد.

۳٫۳٫ درخت تجهیز (ساختار شکست تجهیز)

بعد از این مرحله، باید به سراغ درخت تجهیز یا ساختار شکست تجهیز برویم. سوالاتی که در این بخش باید جواب آن ها را مشخص کنیم این است که چرا به درخت تجهیز نیاز داریم؟ چطور و برای کدام تجهیزات آن را تهیه کنیم؟ برای هرکدام از تجهیزات چه سطحی از این درخت تجهیز مورد نیاز است؟ در مورد هرکدام از این موضوعات در آینده مقاله جداگانه ای تهیه خواهد شد.

۳٫۴٫ استانداردسازی خرابی تجهیزات

موضوع بعدی استانداردسازی نرخ خرابی تجهیز است. زمانی که در نرم افزار درخواستی ثبت میشود، باید مطابق با خرابی های کارکردی باشد که قبلا استاندارد شده است. استانداردکردن خرابی های کارکردی در تحلیل ها و گزارشات مختلف نت به ما کمک بسیار زیادی میکنند. گزارشات و تحلیل های ما که در آینده تهیه خواهند شد، بر اساس این داده ها خواهند بود. بنابراین لازم است که دقت لازم را در خصوص این مسئله داشته باشیم. مقاله نرم افزار نگهداری و تعمیرات کاهش خرابی و توقفات هزینه تعمیرات حتما بخوانید.

۳٫۵٫ استانداردسازی فعالیت های نگهداشت

در آخرین بخش به فعالیت های نگهداشت تجهیز خواهیم پرداخت. ما یک سری فعالیت های نگهداری و همچنین تعمیراتی را روی تجهیز انجام میدهیم که در این مرحله به استانداردسازی آن خواهیم پرداخت. این کار هم در قالب چک لیست های متناوب و هم در قالب تعمیرات انجام می شود. با استاندارد کردن و ورود این فعالیت ها به نرم افزار CMMS ، میتوانیم درخواست کارهای EM و PM مختلف را صادر کنیم. این کار به ما اجازه میدهد سوابق تجهیز را بر اساس داده های استاندارد شده ثبت و ذخیره کنیم.

البته برخی داده های تکمیلی هم وجود دارد که هر نرم افزار با توجه به ساختار خود نیاز به جمع آوری دارد. البته این موارد ممکن است که حیاتی نباشند، ولی شامل مواردی مثل انواع درخواست، اولویت‌های درخواست و غیره هستند.

چرا مراحل پیاده سازی نرم افزار cmms مهم است؟

مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS حتما لحاظ کنید. نکته مهم این است که ما می خواهیم نرم افزار را پیاده سازی کنیم تا بتوانیم سوابق تجهیزات را ثبت کرده و با استفاده از این سوابق گزارشات مختلف تهیه کنیم. این گزارشات به نوبه خود در تحلیل و بهبود شرایط تجهیزات به ما کمک ویژه ای میکند. در واقع هدف خود را از استقرار نرم افزار فراموش نکنید.

اگر هدف ما که بهبود شرایطی نگهداشت تجهیز با استفاده از گزارشات است را نادیده بگیریم، در بخش استانداردسازی هم به بی راه خواهیم رفت و از ابتدا داده های درستی تهیه نخواهد شد.

4. دانلود فایل PDF مقاله

فایل پی دی اف PDF مقاله مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS را دانلود کنید.

5. دانلود فیلم مراحل پیاده سازی نرم افزار CMMS

به صورت آنلاین می توانید فیلم فیلم مراحل پیاده سازی نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS را مشاهده کنید. با کیفیت بالا فیلم مراحل پیاده سازی را دانلود کنید.

6. دانلود فایل صوتی پادکست نگهداری و تعمیرات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.