دانلود کتاب نگهداری و تعمیرات استراتژی های حذف خرابی های اضطراری EM Zero
دانلود کتاب نگهداری و تعمیرات Zero Breakdown Strategies نوشته تری وایرمن به صورت رایگان از سمت شرکت مشاوران تدبیرپرداز آویژه تقدیم دوستان فعال در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات می گردد. تری وایرمن Terry Wireman یکی از فعالین حوزه نگهداری و تعمیرات در سطح جهان است که کتاب هایش نسبت به دیگر کتاب های این حوزه کاربردی تر و اجرایی تر است. این کتاب تمرکز بر حذف تعمیرات اضطراری Zero Emergency دارد. در نرم افزار نگهداری و تعمیرات PMworks نیز دو هدف عمده حذف خرابی های اضطراری یا تعمیرات اضطراری و کاهش هزینه تعمیرات با ایده گرفتن از این کتاب برای استانداردسازی فعالیت های تعمیراتی و نگهداری تجهیزات مدنظر بوده است.
آیا خرابی صفر در کارخانه یا تأسیسات شما واقعاً قابل دستیابی است؟ آیا داشتن خرابی صفر ممکن یا حتی مطلوب است؟ اگر از دید کیفیت نگاه کنیم هدف رسیدن به عیوب صفراست و از آنجا که بیشتر سازمانها هیچگاه به این هدف نمیرسند، خیلی از آنها استراتژیها و روشهایی را برای نزدیک شدن به این هدف توسعه میدهند. درواقع مفاهیم کیفیت شش سیگما هدف برنامه کیفی خیلی از سازمانها میباشند.
اگر نگهداشت را باکیفیت مقایسه کنیم، تمرکز کیفیت روی تولید یک محصول کامل است، ولی نگهداشت روی فراهم کردن تجهیزات قابل اطمینانی تمرکز میکند که توانایی تولید محصول کامل را داشته باشند. بنابراین اگر عیوب صفر هدف کیفیت است، آیا نباید خرابی صفر هدف نگهداشت باشد؟ در واقعیت، بیشتر سازمانها هرگز به خرابی صفر نمیرسند، پس آیا قابلیت اطمینان شش سیگما قابل دستیابی است؟ چه زمانی هزینه قابلیت اطمینان تجهیز یا دارایی از مزایای آن بیشتر خواهد بود؟ درواقع رسیدن به خرابی صفر چگونه تجربهای خواهد بود؟
تنها زمانی میتوان به این پرسشها پاسخ داد که تعریف شفافی از خرابیها، هدف کسبوکار تجهیز یا دارایی و تعیین مراحل لازم برای رسیدن به خرابیهای صفر ارائه شده باشد.
بخشی کوتاه از کتاب استراتژی های حذف خرابی های اضطراری را مطالعه کردید. (برای دانلود کتاب به فرم انتهای صفحه مراجعه شود)
تصویر کتاب نگهداری و تعمیرات Zero Breakdown Strategies
تلفات عمده تجهیز
در واقعیت شش تلفات عمده وجود دارند که روی بهرهبرداری از تجهیز تأثیر میگذارند. این تلفات عبارتاند از:
- خرابیها
- تنظیمات
- بیکاری و وقفههای کوتاه
- تلفات در اثر کاهش سرعت یا ظرفیت
- عیوب کیفی و دوبارهکاری
- تلفات راهاندازی و تعطیلی
هنگام بررسی دقیقتر تلفات متوجه میشویم که بعضی از تجهیزات تولیدی در هنگام چرخههای راهاندازی و تعطیلی دچار تلفات تولیدی یا کیفی میشوند. این تلفات به عنوان تلفات راهاندازی و تعطیلی شناخته میشوند.
تلفات کیفی به دلایل گوناگونی اتفاق میافتند. این تلفات میتوانند به دلیل مشکلات در تجهیز، مشکلات عملیاتی یا حتی مشکل در مواد خام ایجاد شوند.
تلفات در اثر کاهش سرعت یا ظرفیت به این دلیل رخ میدهند که تجهیز در سطوح طراحی خود کار نمیکند. این تلفات میتوانند در اثر تجهیز فرسوده، مسایل مواد خام یا حتی خطاهای عملیاتی به وجود بیایند.
تلفات در اثر بیکاری و وقفههای کوتاه به دلیل مشکلات کوچک ایجاد شده در تجهیز اتفاق میافتد. این تأخیرها عموماً کمتر از پنج دقیقه طول میکشند، ولی بارها اتفاق میافتند.
تنظیمات، یا تعویض محصول و فرآیند، هنگام تغییر تجهیز برای تولید محصولات متفاوت یا محصولات ترکیبی مختلف اتفاق میافتند. هر زمان غیرضروری که برای این فعالیتها صرف میشود تلفات محسوب میشود.
خرابیها، البته نیازی به تعریف ندارند، هرچند که در مقایسه با بقیه تلفات بهتر میتوان آنها را کنترل نمود.
فرهنگ لغات خرابی را به این شکل تعریف میکند: “موفق نشدن به انجام کاری یا ادامه دادن آن“. اگر این تعریف روی تجهیز یا داراییها اعمال شود، هر زمانی که تجهیز یا دارایی در زمان نیاز نتواند در ظرفیت طراحی شده یا با کیفیت مطلوب کار کند، دچار خرابی شده است.
انواع خرابی
بر اساس این تعریف، همه تلفات تعریف شده در قسمت پیشین خرابی هستند. یعنی دو نوع خرابی وجود دارد: از دست رفتن عملکرد یا کاهش عملکرد. خرابیهای مربوط به از دست رفتن عملکرد هنگامی اتفاق میافتند که کارکرد تجهیز کاملاً متوقف شود. این نوعی از خرابی است که بیشتر افراد با آن آشنا هستند. هرچند، تنظیمات هم کارکرد تجهیز را متوقف میکند. بیکاری و وقفههای کوتاه هم کارکرد کلی تجهیز را، حتی برای یک دوره زمانی خیلی کوتاه، متوقف میکنند. بنابراین هر تلفاتی که در زمان توقف کارکرد تجهیز رخ میدهد میتواند به عنوان یک خرابی به دلیل از دست رفتن عملکرد محسوب شود.
نوع دوم خرابی، کاهش عملکرد، مربوط به زمانی است که تلفات بازدهی (کاهش بازدهی) اتفاق میافتد. در این حالت تجهیز میتواند در حال کار باشد، ولی به مشخصات طراحی نمیرسد. به عنوان مثالی از این نوع خرابی میتوان خودرویی را در نظر گرفت که در منطقهای با محدوده سرعت ۶۰ مایل بر ساعت تنها میتواند به سرعت mph30 برسد. در کارخانهها یا تأسیسات، تلفات کاهش عملکرد تا حدی روی بهرهبرداری از تجهیز تأثیر میگذارند که در این حالت ممکن است نیاز باشد از دستگاههای ذخیره یا اضافی استفاده شود.
از میان شش اتلاف بزرگ، بیکاری و وقفههای کوتاه باعث ایجاد خرابیهای کاهش عملکرد میشوند. تلفات حاصل از کاهش سرعت یا ظرفیت هم، از آنجا که بازدهی را کاهش میدهند، باعث ایجاد خرابیهای کاهش عملکرد میشوند. از آنجا که مشکلات کیفی، عیوب و دوبارهکاریها باعث کاهش بازدهی میشوند، به عنوان خرابیهای کاهش عملکرد در نظر گرفته میشوند. تلفات راهاندازی و کاهش محصول هم باعث کاهش بازدهی میشوند و به عنوان خرابیهای کاهش عملکرد در نظر گرفته میشوند.
بیشتر سازمانها روی خرابیهای از دست رفتن عملکرد تمرکز میکنند، چرا که تشخیص کار نکردن تجهیز نسبتاً ساده است. با این حال همان سازمانها به رفع خرابیهای کاهش عملکرد کمتر توجه کرده یا حتی آنها را نادیده میگیرند. مطالعات جدید نشان داده است که تلفات کاهش عملکرد بیشترین سهم را در تلفات کلی تجهیز دارند.
در این کتاب، هر دوی خرابیهای از دست رفتن عملکرد و کاهش عملکرد مورد بررسی قرار میگیرند. هر دو نوع این خرابیها در اثر مسایل سازمانی یا فنی ایجاد میشوند. روشهای حذف این تلفات هم در ادامه توضیح داده خواهد شد.
استراتژیهای خرابی صفر
استراتژیهای خرابی صفر را میتوان در پنج فعالیت دستهبندی نمود، که عبارتاند از:
- حفظ شرایط پایهای
- حفظ استاندارهای عملیاتی
- به حال اول برگرداندن یا جلوگیری از استهلاک
- بهبود یا حذف ضعفهای طراحی
- جلوگیری از خطاهای انسانی
این فعالیتها به صورت کامل در بخش ۲ این کتاب بررسی خواهند شد.
بدون توجه به نوع استراتژی خرابی صفر مورد استفاده، کلید استفاده مؤثر از استراتژیهای خرابی صفر درک صحیح علل ریشهای خرابی است. به عنوان مثال اگر یک بیرینگ دچار شکست شود، باید پنج بار “چرا؟” پرسیده شود. این روش منجر به شناسایی علل ریشهای شکست میشود. مثال بیرینگ را در نظر بگیرید:
پرسش: بیرینگ دچار شکست میشود، چرا؟
پاسخ: روانکاری نشده است.
پرسش: چرا روانکاری نشده است؟
پاسخ: در بازرسی پیشگیرانه فراموش شده است.
پرسش: چرا در بازرسی پیشگیرانه فراموش شده است؟
پاسخ: پیشگیرانه جزئیات کافی نداشته است.
پرسش: چرا آن پیشگیرانه جزئیات کافی نداشته است؟
پاسخ: زمان کافی برای توسعه پیشگیرانه صرف نکردهایم.
پرسش: چرا زمان کافی صرف نکردهایم؟
پاسخ: منابع کافی نداشتهایم.
“پنج چرا” یک روش ساده برای تحلیل علت ریشهای است. این روش برای اکثر تحلیلهایی که سازمانها روی تجهیزاتشان انجام میدهند مؤثر است. روشهای پیشرفتهتر تحلیل در ادامه بحث خواهند شد، ولی “پنج چرا” پایه تحلیل علت ریشهای استراتژی خرابی صفر را تشکیل خواهد داد.
دانلود کتاب نگهداری و تعمیرات استراتژی های حذف خرابی های اضطراری
برای دریافت رایگان کتاب استراتژی های حذف خرابی های اضطراری فوق فرم زیر را پر فرمایید توجه داشته باشید که پسورد روی فایل pmworks.ir با حروف کوچک می باشد.
لطفا برای دریافت کتاب اطلاعات فرم زیر را با دقت پر فرمایید.