ماژول های نرمافزار PMWorks
لیست ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات
لیست ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات
1. مدیریت تجهیزات
ماژول مدیریت تجهیزات یکی از ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات است که در آن قدمهای ابتدایی برای تهیه و ورود اطلاعات فنی برداشته میشود. در این مرحله شما باید گروه خانواده تجهیزات خود را مشخص کنید تا چارچوب مشخصی برای تعریف دارایی های فیزیکی خود به دست آورید. گروه خانواده تجهیز به طور خلاصه، دستهبندیهایی هستند که شما تجهیزات خود را در قالب آنها قرار میدهید تا کار مدیریت آنها برای شما ساده تر و گزارشات شما تحلیل پذیری بیشتری داشته باشد. به طور مثال جرثقیلها، الکتروموتورها، شیرآلات، پمپها و اسپلیتها میتوانند به عنوان خانواده تجهیز تعریف شوند.
2. استانداردسازی و آرشیو فنی
در این ماژول که یکی از مهمترین ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات است، اطلاعات پایهای که در قسمت مدیریت تجهیزات گردآوری شده است کامل شده تا قابلیت برنامهریزی برای فعالیتهای نت فراهم شود. پس از اینکه گروه خانواده، شناسنامه و درخت تجهیزات ایجاد شد، زمان آن است که برای هر تجهیز فعالیتهای نگهداری و تعمیرات شامل فعالیتهای هفتگی، ماهانه، سالانه و غیره ایجاد شود.
با تعریف این موارد، نرم افزار میتواند برنامهریزی لازم را برای ایجاد آلارم یادآوری هر فعالیت را انجام دهد. توجه داشته باشید که هرچقدر فعالیتهای شما دقیقتر ثبت شود، گزارشاتی که در آینده تهیه خواهید کرد جامعتر و مفید تر خواهد بود.
3. برنامه ریزی نت (PM)
در این مرحله شما زمانبندی انجام هر فعالیت PM یا CM را انجام داده و در اختیار سامانه قرار میدهید. به طور مثال برخی فعالیتها روزانه، برخی هفتگی، برخی ماهانه و غیره هستند. نرم افزار بر اساس زمانبندی انجام شده توسط شما آلارم خود را تنظیم و در موعد مقرر به شما یادآوری میکند. نکته مهم این است که پس از انجام هر فعالیت، باید گزارش کامل آن را ثبت کنید. به این ترتیب میتوانید از اطلاعات آن در گزارشات آینده بیشترین استفاده را ببرید. این اطلاعات شامل زمان انجام کار، مدت انجام کار، افراد انجام دهنده، شرح فعالیت انجام شده، میزان مصرف قطعات، شرح خرابی، علت آن و دیگر موارد میباشد.
4. گردش کار (درخواست کار و دستورکار)
با وقوع هر خرابی، تیم فنی باید به سرعت اطلاعات لازم برای رسیدگی به تجهیزات را در نرم افزار ثبت کند. این کار از طریق صدور درخواست کار و دستور کار انجام میشود. همچنین قابلیت ارجاع کار به واحد فنی یا شخص خاص نیز وجود خواهد داشت. با این کار، هر واحد یا فردی که کار به او ارجاع شده است، در کارتابل کاربری فعالیتهای خود را مشاهده خواهد کرد. در ادامه و با انجام کار، گزارش انجام فعالیت در سامانه ثبت شده و از اطلاعات آن برای تهیه گزارشات تحلیلی استفاده خواهد شد.
5. گزارشات و شاخص های نت (KPI)
تا این مرحله شما اطلاعات پایه خود را تعریف کرده و فعالیتهای خود را نیز ثبت کرده اید. هدف از ثبت تمام این اطلاعات، تهیه گزارشات معنادار و تحلیلهای راهگشا است تا به وسیله آنها بتوانیم خرابیهای تجهیزات خود را کاهش داده و اثربخشی و بهرهوری را در سازمان افزایش دهیم.
یکی از این دست گزارشات، شاخصهای عملکردی نت (KPI) است که وضعیت تجهیزات را از نظر میزان خرابی و همچنین دسترسپذیری نشان میدهد. استفاده از این گزارشات مانند شاخصهای MTBF ، MTTR و MTTF دید خوبی از وضعیت کلی تجهیز به شما ارائه خواهد داد.
6. مدیریت قطعات یدکی
یکی از مهمترین مواردی که هزینه و انرژی زیادی از واحد فنی میگیرد، مدیریت هزینه و موجودی قطعات یدکی است که استفاده نادرست از آنها میتواند علاوه بر صرف هزینه زیاد به سازمان، عمر تجهیزات را هم به شدت کاهش دهد.
در ماژول قطعات یدکی نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه PMWorks شما میتوانید تمام قطعات یدکی خود را به همراه شناسنامه کامل آنها تعریف کنید. با صدور هر درخواست کار و مصرف یک یا چند قطعه یدکی در تجهیز، گزارش آن در سامانه ثبت میشود. به این ترتیب گزارشاتی مثل میزان مصرف هرکدام از قطعات به روی هر تجهیز، میزان مصرف هر قطعه در بازه های زمانی مختلف، هزینه قطعات یدکی مصرف شده به روی هر تجهیز، هزینه قطعات یدکی به طور مجزا یا به صورت گروهی و در بازههای زمانی مختلف قابل تهیه و بررسی است.
7. تحلیل ریشه ای خرابی (RCFA)
RCFA مخفف عبارت Root Cause Failure Analysis است که به معنی «تحلیل ریشه ای علت خرابی» است و یکی از مفیدترین ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات را شامل میشود. در این بخش شما میتوانید تمام خرابیهایی که برای هر تجهیز حادث میشود را استانداردسازی کرده و در موقع خرابی آن را ثبت کنید. همچنین تمام عللی که منجر به خرابیهای شما میشود نیز تعریف و در زمان خود ثبت میگردد. گزارشات تحلیل خرابی به شما نشان میدهد هر تجهیز چند بار خراب شده، چه خرابیهایی برای آن به وجود آمده و علت هرکدام از آنها چه چیزی بوده است؟
گزارشات تحلیل خرابی یکی از بهترین گزارشات برای کاهش میزان خرابی تجهیزات است.
8. مدیریت مکان
در ماژول مدیریت مکان، تمام مکانهای موجود در مجموعه که شامل تجهیز هستند مشخص شده و به آنها ارتباط داده میشوند. با جابجایی هر تجهیز، مکان آن نیز تغییر کرده تا جانمایی تمام داراییهای سازمان در دید نیروهای فنی باشد. همچنین با در دست داشتن مشخصات هر مکان و تجهیزاتی که در آنجا قرار دارند، میتوانید گزارش خرابیهای خود را بر اساس هر مکان تهیه کنید.
9. پنل کاربری (User Panel)
هر کاربر نرم افزار میتواند اطلاعات کاری خود را در پنل مخصوص به خود دریافت کنند. به این ترتیب پرسنل واحد برق میتوانند درخواست کارهای EM و PM مربوط به واحد خود را مشاهده کرده و نسبت به انجام آن اقدام کنند. علاوه بر آن دسترسی به برخی گزارشات پرسنل و خرابیهای تجهیزات نیز باعث میشود هر فرد و تیم کاری، نسبت به عملکرد خود و تجهیزات مربوطه همواره آگاه باشند.
10. مدیریت منابع انسانی
11. مدیریت تأمین کنندگان
در هر سازمان ممکن است برخی کارها و تجهیزات به صورت برونسپاری انجام شود. به همین دلیل اعمال کنترل به روی هرکدام از تأمینکنندگان میتواند برای سازمان مفید فایده باشد. در ماژول تأمین کنندگان سامانه نگهداری و تعمیرات آویژه PMWorks شما میتوانید حوزههای کاری مختلف را در این قسمت دستهبندی کرده و برای هرکدام از تأمین کنندگان و پیمانکاران مربوط به تجهیزات یا خدمات خود شناسنامه مجزا تعریف کنید.
به علاوه قادر خواهید بود تا دستورکارهای خود را به آنها ارجاع داده و گزارش فعالیتهای آنان را در نرم افزار ثبت کنید.
12. گزارشات مدیریتی
علاوه بر شاخصهای عملکردی، دیگر گزارشات مهم و کاربردی هم میتوانند در کاهش خرابیهای تجهیزات به شما کمک کنند.
در نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه PMWorks طیف گستردهای از گزارشات، نمودارها و جداول مانند درصد PM و درصد تعمیرات اضطراری EM، گزارشات تحلیل خرابی (RCFA)، گزارش میزان کارکرد نیروی انسانی، گزارش هزینههای تعمیرات (قطعات یدکی، نیروی انسانی)، پارتو خرابیها و غیره وجود دارند که میتوانند در ایجاد اقدامات برای بهبود شرایط به شما کمک کنند.
13. هزینههای نت (PM Cost)
کاهش هزینه های نت یکی از مهمترین اهداف مدیریت برای استقرار سیستم های نگهداری و تعمیرات است. به همین دلیل لازم است که تجهیزات هزینهزای سازمان را شناسایی کرده و نسبت به ثبت و تحلیل آن اقدام کنید. در نرم افزار نت آویژه امکان ثبت و گزارشگیری از تمام موارد بالا وجود دارد.
این اطلاعات به شما در ارائه گزارشات هزینه ای کمک فراوان خواهد کرد. به طور مثال در طول سال گذشته چه هزینهای صرف قطعات یدکی شده است؟ چقدر هزینه صرف تعمیرات هرکدام از تجهیزات شما شده است؟ کدام قطعات یدکی هزینه بیشتری را به ما متحمل کردهاند؟
14. داشبورد مدیریتی
داشبورد مدیریتی شامل خلاصه اطلاعات و تحلیلهای کاربردی است که مدیریت به طور روزانه به آن نیازمند است. از طریق این اطلاعات مدیریت سازمان در هر لحظه میتواند به وضعیت دستگاهها، عملکرد پرسنل، شاخصهای هزینهای و فعالیتهای در حال اجرا یا فعالیتهای تأخیردار اشراف کامل داشته باشد.
هدف از به کارگیری سامانه های نگهداری و تعمیرات، کاهش خرابی ها و هزینه های تعمیراتی تجهیزات است تا سازمان بتواند محصولات و خدمات خود را با بالاترین کیفیت و بدون وقفه تولید و ارائه کند. با توجه به استانداردهای جهانی، ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات باید قابلیت انجام ثبت و جمع آوری دادهها، طرحریزی و برنامهریزی تعمیرات و ارائه گزارشات تحلیلی را داشته باشند.
چند نکته مهم در طراحی ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه لحاظ شده است که نسبت به دیگر نرم افزارهای مشابه برتری و اولویت دارد:
در زیر، لیست ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات آویژه PMWorks را مشاهده میکنید. همین حالا برای برگزاری جلسه دمو آنلاین و معرفی کامل ماژول ها و قیمت، فرم دمو نرم افزار نگهداری و تعمیرات را پر فرمایید.
ماژول های نرم افزار نگهداری و تعمیرات